Metody pracy pedagogicznej warunkowane są celami wychowania, które sobie stawiamy.
Zależy nam, aby nasi wychowankowie osiągając dojrzałość szkolną:
- znali samych siebie- swoje uzdolnienia, możliwości i swoją wartość
- lubili siebie i innych
- wierzyli w siebie- umieli pokonywać sytuacje trudne, radzić sobie z pojawiającymi się problemami
- umieli nazywać uczucia, które im towarzyszą w różnych sytuacjach i posiedli umiejętność radzenia sobie z uczuciem negatywnym
- umieli odczuwać uczucia innych
- byli swobodni w relacjiach z dorosłymi, umieli bronić swoich racji i słuchać ze zrozumieniem innych
- umieli współdziałać
- byli odpowiedzialni za siebie i innych
- mieli poczucie partnerstwa , równego i sprawiedliwego traktowania siebie nawzajem
- nabyli umiejętności oceniania siebie i iinych z wykluczeniem krytykanctwa
- byli wrażliwi i tolerancyjni
Naszą troską pozostaje, by nasi wychowannkowie:
- umieli myśleć twórczo
- odkrywali zależności między zjawiskami nas otaczającymi i nie tylko w środowisku przyrodniczym, ale również w zyciu społecznym
- ćwiczyli pamięć, uwagę, spostrzeżenie
- rozwijali wyobraźnię
- umieli analizować i syntetyzować wykorzystując wcześniejsze doświadczenia i wiedzę
- czerpali radość z tworzenia
- mieli jak najwięcej doświadczeń w aktywności plastycznej, w tym wyrażania siebie za jej pośrednictwem
Dużą wagę przykładamy do:
- rozwoju fizycznego naszych wychowanków i nie tylko w aspekcie rozwoju ruchowego, ale za jego pośrednictwem w kształtowaniu takich cech charakteru jak: cierpliwość, wytrwałość, pokonywanie swoich słabości, lęków, odczuwanie satysfakcji z własnego rozwoju
- hartowanie organizmu, poprzez doświadczenie różnych warunków atmosferycznych z jednoczesną dbałością o zdrowie wychowanków
- dbałość o higienę, zarówno w aspekcie higieny osobistej, jak te z higieny układu nerwowego i higieny otoczenia
- kultury żywienia, którą ujmujemy w kategoriach zdrowego żywiennia uwzględniającego urozmaicone posiłki wykonane z produktów o najwyższej jakości, zdrowych, pełnowartościowych w niezbędne składniki i jednocześnie kulturę spożywania ich
Metody, które wykorzystujemy wspierając rozwój dziecka to:
- metody aktywne- nastawione na aktywność dzieci: doświadczenie, obserwacje, manipulowanie, przeżywanie własnej twórczości
- metoda pedagogiki zabawy
- metoda „Dobrego startu”
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Scherborne
- metody relaksacyjne
- metody terapeutyczne (baraszkowanie)
- metody arteterapii jak np.: biblioterapia, muzykoterapia, drama.